Dropzone Rummy III
Droppings terrein op Noorderheide
De Noorderheide is een landgoed dat eigendom van de familie Van Beuningen was. Het ligt tussen Elspeet en Vierhouten. Op dit landgoed was een stuk kaalslag de ’36 Bunder’ genaamd. Dit stuk kaalslag fungeerde in 1944 als droppingsterrein voor wapens en dergelijke. De code voor dit droppings terrein was de ‘DZ Rummy 3’. De positie van deze locatie is 52.18.14.N – 05.50.39.O. Het is één van de grootste en meest gebruikte droppings terreinen van Nederland geweest. Bij één van die nachtelijke droppings werden de wapencontainers door een verzetsgroep uit Apeldoorn in de grond gestopt. Kort daarop werd de verzetsgroep ‘Apeldoorn’ vermoedelijk door verraad opgerold. De KP-‘Old Putten’ mocht toen de munitie e.d. afvoeren. Op aanwijzen van de heer Van Beuningen werden deze containers opgegraven en afgevoerd. Later werd bekend dat door verraad van S.D. spion Achterberg, welke werkte in de buurt van Epe, de Duitsers de heer van Beuningen en één van zijn personeelsleden Willem van Putten hadden gearresteerd. De heer van Beuningen werd spoedig weer vrij gelaten, maar Willem van Putten werd in het kamp Amersfoort stevig aan de tand gevoeld. Willem van Putten bracht regelmatig warm eten naar de jongens van de verzetsgroep. Deze jongens zaten eerst in de watertoren, ‘de Bovenmolen’ achterop het landgoed, tussen de machines en op de betonnen vloer. Toen de heer van Beuningen dit had ontdekt heeft hij ze ondergebracht in 2 blokhutten, diep in het kreupelhout aan het ‘Wildernispad’, waar men dan op nadere informatie lag te wachten. Ondanks de vele martelingen is Willem van Putten blijven zwijgen, waardoor er vele levens zijn gespaard gebleven. Hieruit blijkt dat hij een persoon was van zeer goede wil, oprecht en dat zijn inzet geen bevlieging van hem is geweest. Willem van Putten kwam uiteindelijk toch weer op vrije voeten en werd in Vierhouten als een held binnen gehaald.
Uitgevoerde vluchten op Dropzone ‘Rummy III’
• Van 11 op 12 september 1944 heeft piloot S/L Dale met zijn Stirling van het 299e squadron 18 containers en 5 pakketten gedropt. Dropping is uitgevoerd. Noot: (Deze nacht werden boven Nederland 2 vluchten uitgevoerd door de Special Duty voor het droppen van geheimagenten en het afwerpen van voorraden. Het is voor zover bekend echter de eerste keer dat dit niet gebeurde door vliegtuigen van de zgn. Tempsford Squadrons, No 138 en/of 161 Squadron, maar door een van 38 Group, No 299 Squadron.)
• Van 21 op 22 september 1944 heeft piloot P/O Wilson met zijn Halifax van het 298e squadron een poging ondernoemen voor een dropping. Deze dropping is niet gelukt, daar er geen ontvangst was. Noot: (Deze nacht zijn 6 Halifaxes van No. 38 Group erop uitgestuurd naar Nederland door de Special Duty voor het droppen van geheimagenten en het afwerpen van voorraden. 4 toestellen zijn onverrichter zake terug gekeerd, waaronder het toestel van P/O Wilson. Door de andere 2 toestellen konden er 4 geheime agenten en voorraden worden gedropt)
• Van 22 op 23 september 1944 heeft piloot F/O Braird met zijn Halifax van het 644e squadron 15 containers en 1 pakket gedropt. Dropping is uitgevoerd. Noot: (Deze nacht zijn 6 Halifaxes van No. 38 Group erop uitgestuurd naar Nederland door de Special Duty voor het droppen van geheimagenten en het afwerpen van voorraden voor de BS. 3 toestellen zijn onverrichter zake terug gekeerd. De andere 3 toestellen dropten met goed gevolg hun ladingen, waaronder het toestel van F/O Braird.)
• Het toestel van piloot F/O Braird is gecrasht in de nacht van 5 op 6 oktober 1944 bij Putten. Noot: (Dit toestel had in de nacht van 5 op 6 oktober 1944 de missie om een dropping uit te voeren op DZ “Podex 3”, (buurtschap Gerven bij Putten), de DZ werd wel gevonden, maar er was geen ontvangst. Om te proberen toch contact te maken bleef de piloot cirkelen boven het droppings terrein, waarbij hij, zoals hij later rapporteerde, verblind door de fakkels van een nachtjager met een vleugel de grond raakte. Hoewel hij de Halifax aanvankelijk weer in de lucht kreeg, bleek deze toch zwaar beschadigd en moest hij bij Putten in de buurtschap Gerven, een noodlanding maken. De gehele bemanning kon zich uit de voeten maken en aansluiten bij de BS en dit per radio doorgeven naar Engeland Later werden toch enkelen van hen, waaronder ook Braird toch nog gevangen genomen.)
• Van 28 op 29 september 1944 heeft piloot F/O Harris met zijn Stirling van het 299e squadron 23 containers, (1 hang-up), en 2 pakketten gedropt. Dropping is uitgevoerd. Noot: (Deze nacht zijn 7 Stirlings van No. 38 Group erop uitgestuurd naar Nederland door de Special Duty voor het droppen van geheimagenten en het afwerpen van voorraden voor de BS. 3 toestellen zijn onverrichter zake terug gekeerd. De andere 4 toestellen dropten met goed gevolg hun ladingen, waaronder het toestel van F/O Harris.)
• Van 1 op 2 oktober 1944 heeft piloot F/O Powell met zijn Stirling van het 196e squadron 24 containers en 4 pakketten gedropt. Dropping is uitgevoerd. Noot: (Deze nacht zijn 4 Stirlings en 5 Halifaxes van No. 38 Group erop uitgestuurd naar Nederland door de Special Duty voor het droppen van geheimagenten en het afwerpen van voorraden voor de BS in Nederland. 1 Halifax toestel moest onverrichter zake terugkeren. Alle andere toestellen dropten met goed gevolg hun ladingen, waaronder het toestel van F/O Powell.)
• Van 2 op 3 oktober 1944 heeft piloot P/O Williams met zijn Stirling van het 570e squadron een poging ondernomen voor een dropping. Deze dropping is niet gelukt, reden onbekend. Noot: (Deze nacht zijn 7 Stirlings van No. 38 Group erop uitgestuurd naar Nederland door de Special Duty voor het droppen van voorraden voor de BS in Nederland. Alle toestellen moesten onverrichter zake terugkeren., waaronder ook het toestel van F/O Williams.)
- Bron: www.elspeethistorie.nl
