Drukke dag in lucht
Op woensdagmiddag 28 februari 1945 om kwart over twee ’s middags stortte een Engelse jager neer op een akker aan de Kienschulpenweg. Die akker is er niet meer. Er staan nu huizen, vanaf het paaltje gezien aan de overkant van de weg. In een dagboek, dat de Nunspeter Kees van der Hoef in die tijd bijhield, schreef hij op: “Afweer in actie. Een vliegtuig kwam op de 2e Zoom terecht. 1 dode.” Het was die dag druk in de lucht. 873 RAF-jagers en jachtbommenwerpers voerden gewapende verkenningen uit. Heel wat spoorlijnen, locomotieven en vrachtauto’s werden vernield. Elf vliegtuigen keerden niet terug. Er gingen drie Tempests verloren: het toestel van McIntyre en twee andere toestellen die in Duitsland terecht kwamen. De commandant van de Nunspeetse politie, hoofdwachtmeester Karst Doeven, noteerde in het proces-verbaal: “Het vliegtuig brandde geheel uit. De piloot was ten gevolge van de val gedood en lag naast het vliegtuig. Naar mijn mening is het vliegtuig aangeschoten door het afweergeschut in Nunspeet. Behalve de dood van de piloot deden zich geen persoonlijke ongevallen voor. Schade aan in de nabijheid staande huizen is niet ontstaan.”
Aardappels moesten gepoot
De piloot was Flight Lieutenant Archibald Angus McIntyre. Op een rood rubber plaatje stond C.E. 123214R.A. F. (V.R.). Hij had negen pasfoto’s en een foto van een meisje bij zich. De foto’s waren gedeeltelijk verbrand en werden op 9 maart 1945 opgestuurd naar het Rode Kruis.
McIntyre was 22 jaar oud, geboren op 27 oktober 1922 in Quetta in India en een zoon van Archibald Norman en Stella Mary McIntyre uit Littlehampton in Sussex. Als piloot nam hij vanuit Australië deel aan operaties tegen Japan. In 1943 keerde hij terug naar Engeland en voerde missies uit in Frankrijk. Op 18 november 1944 werd hij Flight Lieutenant. McIntyre werd op zaterdag 3 maart 1945 in Nunspeet begraven als laatste in de rij van Engelse graven die nu nog te zien zijn. Het toestel waarmee F/Lt McIntyre aan de Kienschulpenweg neerstortte was een Hawker Tempest Mk V met de code NV680 ZD- . Het hoorde bij het 222 Squadron, dat Gilze-Rijen als basis had en deel uitmaakte van de 2nd Tactical Air Force.
De Tempest was de snelste jager van de Engelse luchtverdediging. Het toestel was sinds april 1944 bij de Royal Air Force in gebruik. De resten van het vliegtuig van McIntyre bleven op de akker van Albert Pater aan de Kienschulpenweg liggen. Het trok veel bekijks. Maar de boer was er niet zo blij mee. Hij wilde graag aardappels poten. Het vliegtuig moest weg. Desnoods wilde hij daarbij wel met paard en wagen helpen. De burgemeester schreef in het Duits een brief aan de Ortskommandantur in Harderwijk: “Es ware mir angenehm, wenn Sie der Bitte des Albert Pater Folge leisten können. Der Ernährungswirtschaft meiner Gemeinde ware dadurch ebenfalls geholfen.” Bron: o.a. Elspeet Historie