Een Thunderbolt stort neer
Het was woensdag 8 maart 1944. Het was biddag. Aan de Harderwijkerweg 85 was een winkeltje waar garen, band, bier, limonade, chocolade, veters en nog veel meer werd verkocht. Het winkeltje was eigendom van Karel Kremer en zijn zuster Dia. Karel is 73 jaar en Dia 71 jaar. Dia deed de winkel en broer Karel ging met een kruiwagen vol spullen langs de huizen in Hierden, Hulshorst en Doornspijk om te verkopen. Achter het winkeltje stond een boerderijtje. Daar woonde Jacob Fidder.
De achttienjarige dochter Aaltje was alleen thuis en zat aardappelen te schillen. Ze schrok heel erg. Een vliegtuig kwam brandend naar beneden. Het stortte vlak achter het huis neer. De piloot die nog uit het vliegtuig probeerde te springen viel te pletter op het pad naar de boerderij. Door de vuurzee vatte het rieten dak van de winkel vlam. Het huis brandde tot de grond toe af. Een kleine voorraad goederen kon nog uit de winkel gehaald worden.
Er stonden veel mensen te kijken naar de brandende winkel en het neergestorte vliegtuig. Het was een Amerikaanse jager van het type Thunderbolt. Zo’n vliegtuig had maar één inzittende. De politie zette de omgeving af. Een groep Duitse soldaten kwam en joeg de mensen van de weg. Twee van die Duitse soldaten plunderden de vlieger. Josef Frontzek nam een portefeuille met Nederlands, Frans en Belgisch geld, een polshorloge, een zakhorloge, een bundeltje kaarten en een doos met verband-gaas, kompas, chocolade en ongeveer twintig foto’s mee.
Toen Oberfeldwebel Gerhard kwam, moest Frontzek een deel van de buit afstaan. Zeker is dat Frontzek het polshorloge hield. De foto’s werden verscheurd. Vrachtrijder Anthonie Ton vond een van de verscheurde foto’s. Hij plakte de stukjes aan elkaar en liet de foto opnieuw afdrukken.
Clyde Lee Coldren
Piloot Clyde Lee Coldren was 24 jaar en had een dochtertje van anderhalve maand oud. Hij was op 2 oktober 1919 geboren in Grandberry (Pennsylvania). Hij studeerde aan de High School in Brandferd en kwam in 1941 bij de Amerikaanse luchtmacht. In 1943 werd hij 2e luitenant. Coldren trouwde op 6 februari 1943 met Joan Bessie Price. Dochter Candace Lee Coldren werd op 22 januari 1944 geboren.
Coldren vloog met een Republic P-47D Thunderbolt, een eenmotorig jachtvliegtuig, behorend tot de 358thFighter Group, 366 Squadron. De basis was Raydon in Suffolk (Engeland). Het squadron waartoe hij behoorde had op 8 maart 1944 bommenwerpers begeleid naar Berlijn. Tweede luitenant Harold L. McClellan deed in een rapport over het neergestorte vliegtuig verslag van wat er gebeurd was. Coldren had problemen met zijn propeller. McClellan ging naast hem vliegen om contact te krijgen. Via de radio reageerde Coldren niet.
Het vliegtuig verloor hoogte. McClellan vertelde: ‘Op een hoogte van 10.000 voet stopte de propeller met draaien. Toen riep ik mijn commandant op en vertelde hem dat wij ons op 10.000 voet ten oosten van de Zuiderzee bevonden en lichtte de situatie toe. Coldren zei niets over de radio. We bleven hoogte verliezen, maar luitenant Coldren sprong niet. Ik bleef op 4000 voet cirkelen en zag dat de glijvlucht van luitenant Coldren op 3000 voet abrupt stopte. Het vliegtuig begon te tollen en raakt even ten westen van Zwolle de grond. Er was een grote explosie. Op dat moment werd de luchtafweer actief.
Ik nam een veilige route terug.’ Coldren werd op 11 maart 1944 begraven op de Algemene Begraafplaats Harderwijk en na de oorlog overgebracht naar het U.S. Military Cementry in Neuville-en-Condroz in België. Op 29 mei 1949 volgde de herbegrafenis in Venus (Pennsylvania). Na de oorlog wordt het winkeltje van Karel en Dia Kremer herbouwd. Het kreeg de naam Kremershofje. Later werd het restaurant De Schouw en daarna restaurant Ni-Hao. De vorm van het oorspronkelijke winkeltje is nog steeds te zien. Bron: o.a. Elspeet Historie